Våren 2023 tok Sokndal kommune som første kommune i Norge i bruk Evondos' medisindispenser med video-funksjonalitet som blant annet muliggjør digitale hjemmebesøk. Denne versjonen av medisindispenseren til Evondos viderefører den tradisjonelle funksjonaliteten som sikrer at riktig medisin gis til riktig tid. Den gjør det mulig å se at tjenestemottaker tar medisinen. Den gjør det også mulig å gjennomføre digitale hjemmebesøk, uavhengig av medisineringstider.
-Anita Stene, rådgiver for helse og omsorg i Sokndal kommune
Etter halvannet års bruk deler Anita Stene, rådgiver for helse og omsorg i Sokndal kommune, og Tone Berntsen Løvø, demenskoordinator i Sokndal kommunen, sine erfaringer med denne medisindispenseren, som kombinerer digital hjemmesykepleie med medisinutdeling.
Oppstart
Det var Anita Stene, rådgiver for helse og omsorg i Sokndal kommune, som tok initiativ til å ta i bruk medisindispenser etter at teknologien ble demonstrert på en konferanse.
« Jeg syntes spesielt dette med at vi kunne se hverandre var positivt, for i mine mange år i hjemmesykepleien har jeg erfart at et “ja” fra en bruker over telefonen ikke alltid betyr at de husker å følge opp det de har sagt ja til etter at samtalen er over. Nå kunne vi se hverandre, samtidig som jeg fikk muligheten til å vise og forklare. »
-Anita Stene, rådgiver for helse og omsorg i Sokndal kommune
Tone forteller at det allerede i oppstartsfasen av piloten med denne medisindispenseren ble lagt vekt på brukernes opplevelse og deltakelse. To brukere med demens ble valgt til piloten. Begge uttrykte stolthet over å bli valgt og deltok aktivt i forberedelsene. Brukerne og deres pårørende mottok grundig informasjon, inkludert en demonstrasjonsvideo om dispenserens funksjoner.
På tross av at begge pilotbrukerne hadde nedsatt hørsel, ble dette ingen utfordring, da lydnivået på dispenserne kunne justeres i samarbeid med brukerne. Etter kun 4–5 dager mestret brukerne både å ta medisinen selvstendig og å håndtere videosamtaler via dispenseren. Tone legger til at det var helsepersonellet som måtte lære seg å utnytte mulighetene og løse små tekniske utfordringer, som å instruere brukerne i å åpne kameraet dersom det var lukket. Etter hvert mestret brukerne dette uten behov for fysisk assistanse, med veiledning via video.
En evaluering etter én måned bekreftet at både brukerne og deres pårørende var svært fornøyde, og alle ønsket å fortsette med løsningen, forteller Tone.
Digitale hjemmebesøk
De digitale hjemmebesøkene ble tilpasset brukernes behov og omfattet alt fra å kontrollere at medisiner ble tatt, til å sikre at høreapparater og trygghetsalarm var på plass, eller å påminne om oppgaver som å lade mobiltelefonen eller slå på varme om vinteren. Andre typiske formål kunne være å oppfordre til å drikke nok vann i varme perioder, spise regelmessig, eller foreslå mosjon for brukere som har behov for mer fysisk aktivitet, forteller Tone.
Hjemmesykepleien og dagsenteret ble senere tilkoblet Evondos sitt administrasjonssystem, Fjernpleiesystemet. Dette gjorde det mulig for helsepersonell i Sokndal å gjøre digitale besøk både fra PC på kontoret og via nettbrett som hjemmetjenesten har med seg i bilen.
Brukernes opplevelser
Ifølge Tone opplever brukerne de digitale hjemmebesøkene som positive og trygge. Kameraet i dispenseren gir svært god bildekvalitet, noe som sikrer at helsepersonell får et detaljert bilde av situasjonen. Besøkene, som varer mellom 2 og 5 minutter avhengig av brukernes behov, fremstår som hyggelige og personlige snarere enn overvåkende eller kontrollerende.
Noen ganger varer samtalene lenger enn planlagt fordi brukerne har ting på hjertet. For eksempel ringer dagsenteret en av sine brukere på en fridag og får en oppdatering fra henne om hvordan hun har det, det liker hun godt. Vi ser direkte på hverandre, ser øynene, kan se smilet, og det blir faktisk ganske nærtselv om vi er langt unna, forteller Tone.
- Tone Berntsen Løvø, Demenskoordinator i Sokndal kommune. |
Helhetlig tiltakspakke
Sokndal kommune har utviklet en helhetlig tiltakspakke for brukere med demens og kognitiv svikt. Tiltakene er inspirert av Grimstad kommunes modell, men tilpasset lokale forhold. Hver bruker følges opp av en primærkontakt som evaluerer deres tilstand og behov hver sjette uke, i samarbeid med hjemmesykepleien og pårørende. Primærkontakten vurderer blant annet hvorvidt brukeren fortsatt egner seg til å bruke medisindispenseren, og om det er ytterligere behov som kan følges opp via digitale hjemmebesøk, forteller Tone.
«Jeg hadde ikke forventet hvor mye brukerne faktisk klarte selv. De med kognitiv svikt overrasket oss med sin evne til å lære dispenseren og hvor lenge de mestrer egen medisinering.»
- Tone Berntsen Løvø, Demenskoordinator i Sokndal kommune.
Tone fremhever at fleksibiliteten i teknologien og oppfølgingen er en stor fordel. Dersom brukerne skal på tur med pårørende, kan medisinen mates ut fra systemet enten fra Evondos Fjernpleiesystem eller av pårørende selv. Hun forteller videre at dette gir dem mulighet til å tilpasse løsningene til hver enkelt brukers og pårørendes behov.
Fremtidige muligheter
Tone ser et stort potensial i videre bruk av medisindispenseren med mulighet for digitalt hjemmebesøk, også innen andre områder som hjemmehjelpstjenester og fysioterapi. Per i dag har fem brukere i kommunen tatt i bruk løsningen, og flere vil snart få tilgang. Sokndal kommune er overbevist om at teknologien bidrar til økt kvalitet i tjenestene, bedre kommunikasjon med pårørende, og en mer bærekraftig ressursbruk i helsetjenestene.
Vi i Evondos er både imponert og stolt over Sokndal kommune som første norske kommune til å ta i bruk vår medisindispenser med mulighet for digitalt hjemmebesøk. De har våget å tenke nytt, og jobber både systematisk og kreativt for å unytte teknologien. Vi gleder oss til fortsettelse!